Varia
Nu volgen korte rubrieken over singuliere onderwerpen: het Regeerakkoord, de Toeslagenaffaire, de Bestuurlijke Organisatie, de Bevolkingskrimp, en geïntegreerd Verkeer en Vervoer.
Het Regeerakkoord
262 Terug naar Start. Een experiment mét en vóór de politiek.
Uitgave
BMC-advies, interim-management en XPIN, Interdepartementaal Expertisebureau voor Innovatie en Beleidsvorming.
Strekking
Dit is een PDF versie van het boek na de uitreiking van de XPIN/BMC Jaarprijs 2002. Gewonnen door Froukje Idema en mijzelf, voor het meest innovatieve idee van het jaar: een beargumenteerd advies tot afschaffing van het Regeerakkoord op basis van onze (separate) afwijzing van het fenomeen Regeerakkoord. Met het ter beschikking gestelde bedrag van 30.000 euro ontwierpen wij een meervoudig instrument om Kamerleden het contact met de samenleving te laten hervinden. Ondanks dat geld, onze expertise, netwerken en medewerking van de voorzitter van de Tweede Kamer is dat project niet gelukt. Gaandeweg haakten die Kamerleden af, vermorzeld door de systeemfouten van de werkwijze van de Tweede Kamer. Wij schreven er dit boek over, toegespitst op de oorzaken van het mislukken. Met bijdragen van Coen Derickx, Froukje Idema, Leo Klinkers, Peter van Noppen en Jan Schrijver.
Indertijd ontwierp ik een serie video's in een rubriek Sterk met Beleid. Daarin licht ik diverse aspecten van uitvoerbaar beleid maken en handhaafbare regelgeving toe.
263 Regeerakkoord? Uitgebreid en dichtgetimmerd?
264 Wat moeten we met een Regeerakkoord? Afschaffen.
265 Wat is er zo slecht aan een Regeerakkoord? Het stimuleert oligarchie.
266 Wat moet er in de plaats komen van een Regeerakkoord? Een Samenlevingsakkoord.
De Toeslagenaffaire
Op 16 mei 2003 sloten CDA, VVD en D66 het zogeheten Hoofdlijnenakkoord, de basis voor het Kabinet Balkenende 2. Door de noodzaak van het maken van beleid ter bestrijding van de armoedeval – mede als gevolg van een zodanig uitdijend belastingstelsel dat bepaalde delen van het volk in financiële problemen stortte – besloot men een toeslagenstelsel te ontwerpen in de sfeer van huur en zorg. De uitvoering daarvan werd opgedragen aan de belastingdienst. In 2006 kreeg ik van een bepaald onderdeel van de belastingdienst de opdracht om te onderzoeken wat de dienst zou kunnen leren van de manier waarop dat stelsel in drie jaar was ontworpen. “Wat men ervan zou kunnen leren?” was een eufemisme voor “Wat is er fout aan dit stelsel?” Maar gelet op de reeds toen aanwezige grote politieke gevoeligheid van dit onderwerp mocht de opdracht niet worden geformuleerd als een onderzoek naar ‘fouten’ of ‘tekortkomingen’ van wat men bedacht had. Ik vond een handvol ‘tekortkomingen’ die ik onder normale omstandigheden ‘ernstige systeemfouten’ genoemd zou hebben. Kort gezegd kwam dat erop neer dat met name de werkvloer van de belastingdienst van mening was: “Wij kunnen dit niet, dus wij moeten dit niet doen.” De top zei: “Wij moeten het, dus we kunnen het.” In mijn elders in dit document aangehaalde boek ‘Over bekwaamheid en geschiktheid van politieke ambtsdragers’ ga ik er uitvoeriger op in. Ik herhaal hier wat ik in dat boek schreef: “Ik kan me nu nog voor mijn kop slaan dat ik mijn rapport toen niet met onverbloemde woorden heb afgesloten.” Hieronder staat de LINK naar mijn onderzoek, zo beknopt mogelijk geformuleerd als een Notitie. Het Toeslagenstelsel was toen al in 2006, als een systeemfout van uitzonderlijk formaat, veroordeeld om te falen. De rest is geschiedenis. Met alle menselijke drama’s vandien.
267 Leeraspecten Project Toeslagen
Uitgave
Strekking
Klinkers Public Policy Consultants, 18 september 2006.http://www.leoklinkers.nl/wp-content/uploads/2025/08/119-Notitie-Project-Toeslagen-18sep06.doc.pdf
Onderzoek – in opdracht van de Belastingdienst - naar systeemfouten naar de opzet (tussen 2003 en 2006) van het systeem van zorg- en huurtoeslagen. Van de gesignaleerde systeemfouten is toen niets geleerd. De tekening in mijn Verantwoording aan het begin van dit Verzameld Werk toont aan hoe na enkele decennia het toeslagenstelsel een keer zou exploderen. In mijn boek Over bekwaamheid en geschiktheid van politieke ambtsdragers ga ik op dit onderwerp dieper in.
Bestuurlijke organisatie
Zolang ik dit vak beoefen is er debat over het nut en de noodzaak van het reorganiseren van onze bestuurlijke organisatie. Ik heb geleerd dat je daar zorgvuldig mee moet omgaan. Zo niet, dan wordt er veel kapot gereorganiseerd. Ons onderwijssysteem, de jeugdzorg en de medische zorg – om er maar drie te noemen - zijn daarvan onprettige voorbeelden. Het bracht mij ooit tot de stelling dat het verstandig zou zijn om het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen voor tien jaar te sluiten, alleen een boekhouder aan te houden om de maandelijkse salarissen voor het onderwijzend personeel te garanderen en de professionele uitvoerders in staat te stellen ongestoord hun professionele werk professioneel uit te voeren. Weinig politieke managementingrepen zijn slechter dan steeds maar professionals willen aansturen, met steeds weer nieuwe inzichten van politieke avonturiers. Voor legitiem reorganiseren moet het principe zijn: alleen als je met een onbetwiste oorzakelijke analyse van een problematiek kunt aantonen dat de structuur van de organisatie de grondoorzaak van het probleem is mag en moet je reorganiseren. Kun je dat niet aannemelijk maken, blijf er dan van af.
Bevolkingskrimp
273 Structurele bevolkingsdaling. Een urgente nieuwe invalshoek voor beleidsmakers.
Uitgave
Strekking
Eigen publicatie in opdracht van de secretarissen voor de Raad voor Verkeer en Waterstaat en de VROMRaad. 2006.
Studieopdracht die de gevolgen in kaart brengt van de structurele daling van de bevolkingsomvang voor de beleidsgebieden van beide Adviesraden. Co-auteurs: W. Derks en P. Hovens.
274 How many immigrants does Europe need?
Uitgave
Strekking
In eigen beheer.
In deze video van 2018 leg ik in 41 minuten uit dat Europa, om te overleven, tussen nu en het einde van deze eeuw niet minder dan 500 miljoen immigranten uit de hele wereld moet aantrekken. Ik realiseer me dat dit haaks staat op de groeiende rechtse politiek in Europa, maar als er minstens een persoon is die dit begrijpt, dan ben ik al tevreden. Voor alle anderen geldt: “Wie niet leest, die niet leert.”
Verkeer en Vervoer: Nederland, Europa, Indonesië, Thailand, Suriname
In 1987 begon ik op verzoek van de Minister van Verkeer en Waterstaat – Neelie Kroes – met het ontwerpen van het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV). Na een uitvoerige bespreking over de methodologie van geïntegreerd beleid maken – ze luisterde geboeid, keek aandachtig naar de beelden die ik toonde, observeerde nauwlettend de reacties van een tweetal directeuren-generaal en zei na twee uur: “Zo gaan we het doen. Onorthodox. Wijk methodologisch geen millimeter. Dan krijg je een hoop problemen. Ik twijfel er niet aan dat je de meeste zelf kunt oplossen. Wat je niet kunt oplossen leg je op mijn bureau. Die los ik dan op.” We vormden een projectteam van circa tien personen met twee projectleiders. Ir. Daan de Groot van Rijkswaterstaat was verantwoordelijk voor alles wat binnen het ministerie in beweging moest komen. Ik was de externe teamleider, belast met het zorgvuldig toepassen van de methodologie om vanuit de relevante delen van de samenleving, dus van onderop, dat SVV te doen ontstaan. Bert Verkooijen werd leider van het team. De consultatie van die relevante samenleving leverde op dat een goed toekomstig Verkeer en Vervoer niet zou kunnen bestaan zonder te zijn geïntegreerd in belangen van Natuur en Milieu enerzijds en Economische voorspoed anderzijds. Dat hebben we in twee jaar uitgewerkt. De VVD-fractie in de Tweede Kamer wenste die belangen van Natuur en Milieu niet te honoreren, Minister Kroes weigerde te wijken. Zo zei ze een keer: “Door de fractie wordt op mij geschoten, maar ik buk niet, anders vangen jullie de kogels”. Ze werd in 1989 gedwongen op te stappen. Inmiddels was het SVVII door de Tweede Kamer bij wet aanvaard. Maar omdat het projectteam al was ontbonden en de procesgang richting Tweede Kamer in andere handen lag werd er een onvergeeflijke fout gemaakt. De Tweede Kamer kreeg alleen het Beleidsdocument ter beslissing voorgelegd. Niet het onlosmakelijk daaraan verbonden zeer concrete Actieboek. Dat bleek desastreus voor een aantal voorgenomen projecten. Het SVVII bevatte onder meer uitgewerkte acties om rekeningrijden, telewerken en parkeerbeleid op een voor de samenleving aanvaardbare manier en in samenhang met belangen van economie en natuur en milieu in te voeren. Omdat het Actieboek geen beschermde wettelijke status had gekregen werd het onder leiding van de nieuwe minister door de Tweede Kamer onder vuur genomen en lukraak kapot geknald. Behalve de infrastructuurprojecten.
Begin jaren negentig toonde Eurocommissaris Karel van Miert belangstelling voor een dergelijk Structuurschema als basis voor een integratie van de doorlopende assen van verkeer en vervoer binnen de Europese Gemeenschap van dat moment. Dus een samenhangend stelsel van lijnen van weg, water en rail van het noorden naar het zuiden en van het westen naar het oosten. Onder leiding van Neelie Kroes (toen inmiddels President van de Universiteit Nijenrode) en Pisani (adviseur van de Franse President) hebben we dit met een klein projectteam opgezet. We konden dat team klein houden omdat de vereiste methodologische consultatie vanuit de samenleving zich concentreerde op het raadplegen van de relevante captains of industry in landen relevant voor verkeer en vervoer naar en van Europa, en de daarbij horende ministers van die landen. Wij schakelden in al die landen collega’s in die, na een methodologische training de consultatie voor hun rekening namen. Waarna wij in Brussel en Den Haag het Europees Structuurplan Verkeer en Vervoer konden opzetten.
Daarna volgde een soortgelijk verzoek vanuit Indonesië. De opdracht om een geïntegreerd Structuurschema Verkeer en Vervoer te maken voor het Zuidoosten van Indonesië. De plek waar onder meer de Molukken liggen. Na de formatie en opleiding van het projectteam is dit project wegens gewijzigde beleidsinzichten gestaakt. Wat ik in de context van de Molukken overigens heb verricht staat elders in dit Verzameld Werk.
Tot slot kwam er een verzoek van de Verenigde Naties, locatie ESCAP-Bangkok, om twee zaken op te zetten. Een zo strak mogelijk structuurplan verkeer en vervoer in de wijk Rattanakosin van Bangkok en een boekwerk in de vorm van Guidelines om dergelijke projecten onder gezag van de VN uit te voeren in de landen van Zuidoost Azië die onder de VN vielen. Waarom de wijk Rattanakosin? Daar ligt het paleis van de Koning, een aantal belangrijke ministeries, schitterende tempels die veel toeristen trokken, een aantal grote markten en omvangrijke woonlocaties. Elke dag slipte daar alles dicht, de uitlaadgassen vernietigden langzaam maar zeker de gezondheid van mensen, natuur verpieterde en de structuur en aanblik van tempels en van monumentale gebouwen verzwakte en de economie viel terug omdat de markten niet meer goed bereikbaar waren. Tot slot heb ik ook in Suriname – samen met Frits Hoendermis (ex V&W) projecten op het gebied van personen- en goederenvervoer gedaan.
275 De totstandkoming van het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer.
Uitgave
Strekking
Beleidsanalyse 1990, nr. 3.
Beschrijving van het project van de totstandkoming van het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer van Minister Neelie Kroes. Dit Structuurschema is anders dan het eerste Structuurschema niet geheel gevuld met infrastructuurmaatregelen maar met een integratie van belangen van Verkeer en Vervoer, Economie en Natuur en Milieu. Het bood o.m. een grondslag voor – wat in de volksmond bekend staat als – rekeningrijden, thuis werken en een duidelijk parkeerbeleid, instrumenten om het toenemende autoverkeer beheersbaar te houden, mede met het oog op het belang van natuur en milieu. Van dit Structuurschema zelf, alsook van het Europese Structuurschema voor Eurocommissaris Karel van Miert heb ik geen links meer. Tijdens verhuizingen zijn ze verdwenen. Co-auteurs: het projectteam.
276 Towards a Sustainable Rattanakosin. Strategic plan.
Uitgave
Strekking
ESCAP, Verenigde Naties Bangkok, september 1999.
Project in opdracht van de Verenigde Naties, regionaal kantoor Bangkok, tot verbetering van de leefbaarheid, de toegankelijkheid en de duurzaamheid van de wijk Rattanakosin (locatie van drukke markten, een aantal grote ministeries en het paleis van de koning) door een geïntegreerde aanpak van de driehoek Verkeer en Vervoer, Economie en Milieu.
277 Integrated and Interactive Policymaking. Guidelines on a comprehensive approach to policy development.
Uitgave
Strekking
Verenigde Naties, 1999.
In het kader van het project Rattanakosin in Bangkok zijn deze Guidelines ontworpen om het VN-ESCAP kantoor in Bangkok in staat te stellen de Guidelines van de Methode Klinkers te verspreiden in alle landen van Zuid-Oost Azië die onder ESCAP vallen.
278 Eindrapport Goederenvervoerbeleid Suriname.
Uitgave
Strekking
Ministerie van Transport, Communicatie en Toerisme, Paramaribo februari 2007.
Project geïntegreerd goederenvervoer Suriname. In samenwerking met Frits Hoendermis.
Van dit project Geïntegreerd Personenvervoerbeleid in Suriname heb ik helaas geen materiaal meer.
Ander werk in Suriname
In 1978 kwam ik voor het eerst in Suriname. Om aan de universiteit aldaar, op verzoek van Professor Coen Ooft, enkele lezingen te geven over beleid maken. Pas in 1992 arriveerde ik er voor de tweede keer om in de jaren die volgden diverse projecten te verzorgen. Variërend van de opzet van geïntegreerd personenvervoerbeleid en goederenvervoerbeleid, in samenwerking met Frits Hoendermis (ex V&W), tot projecten op het gebied van rechtsstatelijkheid, de Belastingdienst, de Nationale Veiligheid en - in samenwerking met de World Bank en de Europese Unie enkele projecten om het Surinaams bedrijfsleven in staat te stellen een vitale ‘domestic economy’ op te bouwen. Een onderwerp dat menigeen de wenkbrauwen doet fronsen was mijn werk voor de regering Bouterse/Ameerali. Zie aan het slot van deze rubriek mijn verantwoording.
279 Dossier voor leden van De Nationale Assemblée (Parlement) inzake de presentatie van Leo Klinkers op 17 december 2010 over het vergemakkelijken van het ondernemen in Suriname.
Uitgave
Strekking
Een presentatie voor de leden van De Nationale Assemblee van Suriname. In eigen beheer.
Eerste zinnen van de samenvatting: “Het gaat goed met Suriname. Er is sprake van voortgaande economische groei, monetaire en politieke stabiliteit. Maar …., er zijn ook ernstige kanttekeningen te plaatsen: de informele sector is nog steeds te groot, consumptiegoederen worden overwegend op huurkoop gekocht, de kloof tussen arm en rijk wordt groter, er is onvoldoende oog voor de potenties van het micro-ondernemerschap en de economie is overwegend een ambtenareneconomie, doorglijdend naar een overlevingseconomie. De economisch groei is niet zozeer gebaseerd op meer, harder en slimmer werken, maar op gunstige prijzen op de wereldmarkt voor aluinaarde, olie en goud. De reële economie, daar waar het geld verdiend moet worden met hard werken binnen formeel ondernemerschap, staat daarom onder druk.”
280 Opstellen over soevereiniteit, over democratie, over sociale grondrechten in Suriname.
Uitgave
Strekking
Commissie tot Herziening van de Grondwet van de Republiek Suriname, maart 2012.
Drie opstellen over souvereiniteit, democratie en sociale grondrechten in het kader van een voorgenomen wijziging van de grondwet in Suriname.
281 Facilitating business in Suriname: The road towards self-reliance.
Uitgave
Strekking
Final Mission Report. 09 ACP SUR 007- Public Private Partnership- Support to the Domestic Private Sector- Suriname Business Forum. In answering met het programma ‘The Ease of Doing Business’ van de World Bank, 2010.
Een onderzoek in opdracht van de Europese Unie en het Suriname Business Forum naar de mogelijkheden tot verhoging van de economie door verbetering van omstandigheden waaronder het bedrijfsleven werkt.
282 Nationaal Strategisch Veiligheidsplan Suriname. Veiligheid als nationaal belang in de context van nation building.
Uitgave
Strekking
Ministerie van Justitie en Politie en Ministerie van Defensie, december 2009. Zonder schematische weergave omdat die alleen kunnen worden bekeken met het programma Visio.
Strategie en Acties voor de Republiek Suriname om te groeien naar een situatie, waarbij de rechtens bevoegde organen in collectief verband de faciliteiten en maatregelen creëren die nodig zijn om bedreigingen van de veiligheid te voorzien, te beperken dan wel te elimineren, waardoor het grondgebied en de burgers adequaat worden beschermd en met een algemeen gevoel van zekerheid, orde en stabiliteit kan worden gewerkt aan de duurzame ontwikkeling van het welzijn van het volk en het aanzien van de Staat. Alleen de tekst, niet de schematische weergave.
286 Stand van zaken Project Niet-Belastingmiddelen Suriname.
Uitgave
Strekking
Ministerie van Financiën Paramaribo, januari 2012.
PPPresentatie als een onderdeel van het project Niet-Belastingmiddelen, een onderzoek met concrete acties om de staatskas correct te vullen met bedragen uit niet-belastingmiddelen zoals heffingen, vergunningen etc.
Het nu volgende project in Suriname anno 2011 vereist nadere toelichting.
Van 2009 tot 2018 woonde ik in Suriname. Mijn manier van projectmatig geïntegreerd beleid ontwikkelen trok de aandacht van de in mei 2010 gekozen President Desiré Delano Bouterse en zijn Vicepresident Robert Ameerali. Op het verzoek om mee te helpen het land op te bouwen kreeg ik op mijn vraag “Wat moet ik dan doen?” het antwoord “Alles wat jij goed vindt voor het volk van Suriname.” Ik zette mijn bedenkingen – gelet op de betrokkenheid van de President bij de moord op 15 Surinamers in 1980 – terzijde omdat ik na vele jaren werken in Suriname wist dat ik mijn kennis en ervaring kon en dus moest delen. Zoals ook leden van Artsen zonder Grenzen hun werk doen bij regimes wier moraliteit vragen oproept. Ik begon met een analyse van de slechte staat van het Surinaamse wetgevingscomplex. Wetgeving is de belangrijkste ordening als fundament van beschaving en vooruitgang. De kwaliteit van het leven in een land hangt in grote mate af van de kwaliteit van het wetgevingscomplex waar dat land op is gebouwd. En die kwaliteit liet ernstig te wensen over na de grondwet-loze periode van 1980 tot 1987 (herzien in 1992) en de nalatigheid van de regering Venetiaan tot 2010 om de eisen van de grondwet van 1992 na te komen om aanvullende wetten te maken. Na de creatie van de grondwet in 1987 en diens wijziging in 1992, was onder de regering Venetiaan/Sardjoe niet alleen de verdere ontwikkeling van Suriname stil gevallen, maar ook de (deels grondwettelijk verplichte, deels maatschappelijk noodzakelijke) aanpassing, aanvulling en vernieuwing van het Surinaamse wetgevingscomplex. Vandaar mij keus voor dit onderwerp. President Bouterse was gecharmeerd van mijn analyse van de tekortkomingen van het wetgevingscomplex en zwaaide daarmee tijdens zijn eerste optreden in De Nationale Assemblee (het parlement). Het was mijn taak om zijn betoog in eerste en tweede termijn op papier te zetten. Hierna toon ik een Tabel van vier lijsten van wetgevingsbehoeften, als onderdeel van het beleid dat de President wilde gaan voeren. Die Tabel geeft aan welke wetgeving al enige tijd werd gevraagd door De Nationale Assemblee, het Surinaamse Business Forum (een aggregatie van bedrijfsmatige organisaties en de Kamer van Koophandel en Fabrieken), wetgeving die vereist werd door de Grondwet maar nog steeds niet gemaakt (de lijst die ik kan tonen is niet de laatste versie, dus is op dit punt leeg) en een lijst van wetgevingsjuristen van ministeries. De President ontmoette kritiek tegen zijn voornemen om – zoals de Grondwet vereiste – een Constitutioneel Hof in te voeren. Zie hierna als derde onderwerp hoe hij in tweede termijn op die kritiek reageerde. Mijn (overigens beperkte) betrokkenheid bij het daadwerkelijk vestigen van dat Constitutioneel Hof laat ik terzijde. Maar niet zonder ironie moet worden vastgesteld dat dit door Bouterse uitdrukkelijk zelf gewenste Hof na zijn inwerkingtreden terecht oordeelde dat de Amnestiewet die de President ontsloeg van rechtsvervolging wegens de 1982-moorden in strijd was met de Grondwet. Als gevolg waarvan pas in december 2023 een afsluitend vonnis is geveld. Toen in 2012 niet minder dan 29 van de 51 leden van De Nationale Assemblee die herziene – maar met de Grondwet strijdige - Amnestiewet 1982 aannamen ben ik meteen opgestapt. Spreken en handelen in strijd met de Grondwet, ook voor sommige Nederlandse politici geen onoverkomelijk bezwaar, is onduldbaar grensoverschrijdend gedrag. Zie hier mijn drie producties bij dit onderwerp.
Gemengde onderwerpen
297 Onderzoek naar de bestuurlijke effecten van de invoering van Rekeningrijden in de regio Utrecht.
Uitgave
Strekking
De regionale directie van VenW, de provincie Utrecht, de gemeente Utrecht en het kaderwetgebied BRU, september 1999.
Een studie naar de bestuurlijke effecten van de invoering van rekeningrijden in de regio Utrecht.
299 Een wintervertelling
Uitgave
Strekking
In eigen beheer.
Een fictieve dialoog tussen Wouter Bos en Jan Peter Balkende. Twee mannen lopen rondjes. In Den Haag, langs de Hofvijver, de Kneuterdijk, Lange Voorhout en weer langs de Hofvijver. De ene man is lang, draagt een stropdas en kijkt stuurs voor zich uit. De andere man is kleiner, los gekleed en zoekt contact.
303 Minder bureaucratie - operatie Kafka
Uitgave
Strekking
In eigen beheer, 31 oktober 2006.
Een beknopt vervolg op mijn voorstudie Parlement en regering: rijp voor een nieuwe politieke levenscyclus?bijlage bij het rapport van de Nationale Conventie 2006) met de volgende aanbevelingen:
Spoor 1: Doorgrondt de werking van dit zichzelf versterkend mechanisme van voortwoekerende regelgeving.
Spoor 2: Benader de collisie van uitvoerende maatregelen en instanties als een ordeningsvraagstuk.
Spoor 3: Leer wetgevingsjuristen bestaande regelgeving af te bouwen.
Spoor 4: Ontwerp als grand design een traject waarbij volmaakt nieuwe regelcomplexen de oude en versleten complexen gaan vervangen.
305 Mag je alles zeggen wat je wil?
Uitgave
Strekking
In eigen beheer, ± 2014.
Dit is een video waarin ik uitleg hoe artikel 7 van de Grondwet – de vrije meningsuiting – in elkaar zit. Om populaire misvattingen over de aard van dat artikel te voorkomen.
306 Inkomens-ongelijkheid als belangrijkste bron van sociale problemen.
Uitgave
Strekking
In eigen beheer. 31 januari 2012.
Dit gaat over de oorzakelijke relatie tussen inkomensongelijkheid en sociale problemen. Laat me bij het einde beginnen om daarna met feiten en argumenten de nu volgende stelling te onderbouwen, afgeleid uit diverse publicaties over de huidige economische crisis: “Grote inkomensverschillen zijn de oorzaak van de belangrijkste sociale problemen in een land. Het is een misverstand dat met het toenemen van economische welvaart armoede zal verminderen en daarmee ook sociale problemen. Dat is niet zo. Met het toenemen van welvaart neemt de rijkdom van de rijken met honderden procenten toe. Voor de armen slechts met enkele tientallen procenten. Dat is een bron van voortdurende en steeds ernstigere sociale problemen.”
307 Hoe beschermen we waarden?
Uitgave
Strekking
Coöperatie SamenWereld, september 2019.
Dit artikel onderstreept het belang van waarden en het bewaken/bewaren daarvan. Tegen de achtergrond van Luceberts “Alles van waarde is weerloos.” Ik beschrijf het in de context van “Alle soevereiniteit rust bij het volk.”
309 Het concept van de Rijkswet Caribische Hervormingsentiteit. Een bestuurskundige beschouwing.
Uitgave
Strekking
In eigen beheer. Co-auteur Peter Hovens, 21 juli 2020
Vanuit de samenleving op de Antillen bereikte ons het verzoek het ontwerp van rijkswet ter instelling van de Caribische Hervormingsentiteit aan een beschouwing te onderwerpen.
Niet downloadbare boeken e.d. over de methode, recht, politiek en beleid
311 Milieu. Nous Maintiendrons?
Uitgave
Strekking
Bestuurskundig en Juridische Adviesbureau Klinkers BV, 6 december 1993.
Rapport in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en het Ministerie van Justitie, over de zorgelijke staat van de handhaving van de uitvoerbaarheid van het milieubeleid, en de handhaafbaarheid van de milieuregelgeving.
312 Evaluatie van Proses.
Uitgave
Strekking
Klinkers Public Policy Consultants 2005.
Dit is een evaluatie van het bilaterale Vlaams-Nederlands project tot vaststelling van een integraal pakket van maatregelen op het vlak van toegankelijkheid, veiligheid en natuurlijkheid in het Schelde-estuarium. De aanleiding om dit verdragsrechtelijk aan te pakken lag in de wens van Vlaanderen om de Schelde beter bevaarbaar te maken voor grote schepen naar Antwerpen. Nederland (voor het belang van Rotterdam) en de Europese Gemeenschap accepteerden dit onder strakke voorwaarden voor behoud van belangen van natuur en milieu. Waaronder de plicht om een deel van het ooit gewonnen land – de Hedwigepolder – weer aan het water toe te vertrouwen. Het is zonder meer het beste project - onder leiding van Huub van Zwam (Rijkswaterstaat) en zijn Vlaamse collega Claessens - dat ik ooit onder ogen heb gehad. Het evalueren hiervan was een feest. In schril contrast met (a) de lamlendige houding van de Tweede Kamer met erbarmelijke dossierkennis en (b) het leiden van verzet (binnen de Kamer en een deel van het Zeeuwse volk) tegen de uitvoering van de verdragen door Henk Bleker, tussen 2010 en 2012 staatssecretaris van Landbouw en Innovatie. Een schrijnend voorbeeld van ‘natiestatelijke anarchie’: schaamteloze domheid van politici die geen verstand van (staats)recht hebben en verdragen aan hun laars lappen als het ze zo uitkomt, vooral als ze weten dat een deel van het volk gemakkelijk achter het populistische vaandel van ‘eigen land’, of ‘eigen provincie eerst’ – substituut voor de ‘fluit van Hamelen’ - mee loopt.
Hoewel ik geen link van dit document kan produceren verdient dit onderwerp nadrukkelijke aandacht als voorbeeld van een uitstekend bilateraal project. En van een toonbeeld van een politicus die, niet teruggefloten door Premier Balkenende, verdragen aan zijn laars lapte alsof recht ondergeschikt is aan belangenpolitiek. Het eeuwenoude adagium luidt: Pacta Sund Servanda. Verdragen moeten worden nageleefd.
315 De regeringspolitiek ten aanzien van de volkshuisvesting in het algemeen en de Utrechts huisvestingsproblematiek in het bijzonder.
Uitgave
Strekking
Vermande Zn.1972, Bestuurskundige Beschouwingen Deel 1.
Onderzoek van een projectgroep bestuurskundestudenten (J.B. ten Berge e.a.) op basis van veldwerk o.l.v. L. Klinkers.
318 Het ruimtelijk beleid in Nederland. Een analyse van de drie nota’s ruimtelijke ordening.
Uitgave
Strekking
Vermande Zn. 1974, Bestuurskundige Beschouwingen Deel 3.
Onderzoek van een projectgroep studenten bestuurssociologie en een projectgroep bestuurskundestudenten (J. Baars e.a.) op basis van veldwerk o.l.v. J. Simonis en L. Klinkers.
319 Een analyse van de Nota van Gedeputeerde Staten van Gelderland inzake de gemeentelijke herindeling van de Midden-Betuwe van maart 1979.
Uitgave
Strekking
Gemeenten Midden-Betuwe, juni 1982.
Een analyse van provinciale en onderliggende stukken met het doel de gemeenten van de Midden-Betuwe te herindelen.