Opleidingen en Cursussen
De Methode Klinkers heb ik enkele tientallen jaren gedoceerd. Niet alleen voor studenten bestuurskunde, maar ook voor groepen ambtenaren van het rijk, provincies en gemeenten. En voor de leden van de diverse projectteams met wie ik in binnen- en buitenland politieke en maatschappelijke problemen moest oplossen. Dit deel van het Verzameld Werk bevat enkele van die producten. In de loop der jaren verschoof de titel naar ‘Cursus Samenleving’, of naar ‘Cursus Circulair Beleid Maken’. Het aspect ‘circulair’ betekent in deze context dat de Methode, mits correct toegepast, geen zinloos, onuitvoerbaar beleid garandeert, noch beleidsnota’s die in een la verdwijnen. Geen verlies van beleidsenergie en geen productie van beleidsafval.
51 De opleiding GAII. Beschouwingen rondom het Rapport van de Commissie van Reijen.
Uitgave
Tijdschrift voor Overheidsadministratie 1972, nr. 1194.
Strekking
Een commentaar op het rapport Vorming van gemeentelijke, gewestelijke en provinciale leidinggevende ambtenaren en hogere staffunctionarissen. Publicatie nr. 18 van het Instituut voor Bestuurswetenschappen.
52 Het ROI in de jaren zeventig en tachtig.
Uitgave
Den Haag, 5 juni 2007
Strekking
Een beknopte geschiedenis van het Rijks Opleidings Instituut, ROI. Het beschrijft globaal de betrokkenheid van het ROI bij opleidingsontwikkelingen voor de openbare dienst in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Co-auteur Dirk Scheele.
53 Bestuurswetenschappelijk Opleiden.
Uitgave
Bestuurskundig Onderwijs Ontwikkelingsgroep (BOOG) van de Vereniging voor Bestuurskunde.
Strekking
Als voorzitter van de BOOG heb ik met andere bestuurskundigen een deductief geformuleerde analyse van de kennis- en vaardigheidseisen voor hogere functies in de bestuursdienst gemaakt. Samengesteld door J. Baars, D. Scheele, R. Verhoef, R. Vermeulen en L. Klinkers.
54 Interactief problemen oplossen
Uitgave
In eigen beheer.
Strekking
Vijf leergangen voor ambtenaren van Limburgse gemeenten en van de provincie Limburg die leiden tot een resultaatgerichte aanpak van problemen op het vlak van: dualisme, januari-juni 2004; jeugd en jongeren, februari-juli 2004; veiligheid en handhaving, maart-september 2004; gebieds- en buurtgericht werken, april 2004-oktober 2004; vergrijzing, mei 2004-november 2004.
55 Training and education in public administration.
Uitgave
Preadvies voor het EGPA-colloquium (European Group of Public Administration) mei 1982.
Strekking
Verwerking van een onderzoek naar de opinies van een aantal Europese experts over zaken als benodigde kwaliteitseisen voor de openbare dienst, relevante vakken en geschikte leersystemen.
Hierna staat een aantal video's over de architecturen van uitvoerbaar beleid maken van de cursus Samenleving 1.1 en 2.0. à la de Methode Klinkers. Eerst twee video’s met een inleidend karakter. Dan vier video’s waarin ik de vier architecturen van de methode behandel. En tot slot een video van Peter Hovens die met elf trailers kort de elementen van de vierde architectuur toelicht. Die vierde architectuur heet dan inmiddels de Architectuur van circulair beleid maken.
67 Samenleving 1.1 en 2.0. Deel 1-Inleiding.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
68 Samenleving 1.1 en 2.0. Deel 1-Hoofdstuk 1.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
69 Samenleving 1.1 en 2.0. Deel 1-Hoofdstuk 2.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
70 Samenleving 1.1 en 2.0. Deel 1-Hoofdstuk 3.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
71 Samenleving 1.1 en 2.0. Deel 1-Hoofdstuk 4.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
Nu volgen elf modules (trailers genaamd) waarin Peter Hovens het hierboven genoemde hoofdstuk 4, de elementen van de architectuur van circulair beleid maken, nader toelicht.
72 Samenleving 1.1 en 2.0. Module 1-Hoofdstuk 4.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
Strekking
Start van het proces.
73 Samenleving 1.1 en 2.0. Module 2-Hoofdstuk 4.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
Strekking
Cijfers en feiten.
74 Samenleving 1.1 en 2.0. Module 3-Hoofdstuk 4.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
Strekking
Ontwerpen van een Omgevingsanalyse.
75 Samenleving 1.1 en 2.0. Module 4-Hoofdstuk 4.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
Strekking
Organiseren van een Consultatieronde.
76 Samenleving 1.1 en 2.0. Module 5-Hoofdstuk 4.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
Strekking
Het maken van een Bloemlezing.
77 Samenleving 1.1 en 2.0. Module 6-Hoofdstuk 4.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
Strekking
Het maken van een Probleem- en Oorzakenanalyse
78 Samenleving 1.1 en 2.0. Module 7-Hoofdstuk 4.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
Strekking
Het organiseren van Expertmeetings.
79 Samenleving 1.1 en 2.0. Module 8-Hoofdstuk 4.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
Strekking
Het formuleren van een Visie en Strategie.
80 Samenleving 1.1 en 2.0. Module 9-Hoofdstuk 4.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
Strekking
Het formuleren van Streefbeelden en Doelen.
81 Samenleving 1.1 en 2.0. Module 10-Hoofdstuk 4.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
Strekking
Het ontwerpen van Concrete Acties.
82 Samenleving 1.1 en 2.0. Module 11-Hoofdstuk 4.
Uitgave
In eigen beheer, 2017.
Strekking
Het ontwerpen van een Uitvoeringsplan.