Failed federations

In deze rubriek schenk ik aandacht aan het begrip ‘failed federations’. Hoewel er nu 27 federale landen bestaan die samen iets meer dan 42% van de wereldbevolking huisvesten zijn er na 1787 – de oprichting van de eerste federatie in Amerika door de Philadelphia Conventie – inmiddels meer dan 27 gevestigd. Maar ze hebben het niet allemaal overleefd. Zowel in Europa (denk aan het federale verbond in de Balkan onder leiding van Tito en aan de federale relatie tussen Tsjechië en Slowakije), in Afrika (het uiteenvallen van de federaties van Sudan en Kameroen), en Azië (Indonesië). De grondoorzaak van dat falen lag steeds in de constructie van een verkeerde juridische basis, namelijk een slechte federale constitutie. Veroorzaakt door mensen die niet weten hoe je een federale constitutie moet ontwerpen en een federatie in elkaar moet zetten. Dat biedt ze altijd de mogelijkheid om machthebbers in staat te stellen de federale constitutie naar hun hand te zetten. En vervolgens naar de ondergang te leiden. De oorzaak hiervan is onkunde of onwil om te beseffen dat de constructie van een federatie staat of valt met de kwaliteit van de basis, de federale constitutie. Die moet men maken op basis van Standard Operational Procedure, SOP. Kent men die niet of wil men die niet respecteren dan produceert men SOB: Standard Operational Bullshit.

Ik schenk nu alleen aandacht aan de ondergang van de Federatie van de Verenigde Staten van Indonesië in 1950 als gevolg van constitutioneel knoeiwerk en aan de niet op een correcte federale constitutie gebaseerde federatie van Rusland die van het federale Rusland een autocratische structuur maakte.

De ondergang van de Federatie van de Verenigde Staten van Indonesië

Hieronder ga ik in op de oorzaken van de ondergang van de Federatie van de Verenigde Staten van Indonesië in de periode van december 1949 tot medio augustus 1950. De links die ik u toon betreffen een uitvoerig onderzoek dat ik samen met Peter Hovens in 2020 heb uitgevoerd en in de vorm van een rapport heb aangeboden aan de VN Commissie over de Mensenrechten. Zonder ooit een reactie te hebben ontvangen. Waarschijnlijk door de aard van kwaadaardigheid die wij boven water wisten te krijgen. Geculmineerd in de begrippen bezetting, onderdrukking en uitbuiting van het Molukse volk door Indonesië. Er is bijzonder veel gepubliceerd over de Molukken, maar voor zover mij bekend, is er nooit eerder zo’n diepgaande analyse gepubliceerd van de manier waarop zo ernstig geknoeid is met federaal recht in de periode eind december 1949 tot 15 augustus 1950. Hieronder staan drie bronnen. Ten eerste een Trailer die ons rapport inleidt. Ten tweede de Nederlandse versie van dat rapport en ten derde de Engelse versie.

De constitutioneel volstrekt verkeerde federale constitutie van Rusland

Daarna ga ik in op de federale constitutie van Rusland die – net als het geval was met President Soekarno in 1950 - President Putin boven de wet plaatst en allesbehalve een constitutie mag heten, laat staan een federale. Het boek The Making of the Constitution for ‘The Federated States of Europe’ (zie elders in dit document) bevat naast een tien artikelen tellende federale constitutie voor Europa, ontworpen door de Citizens’ Convention van FAEF, veertien essays ter ondersteuning van elementen uit de Memorie van Toelichting op die constitutie. Een van die essays is van mijn hand en heeft als titel Unitary Aspects of Centripetal and Centrifugal Federations and the Source of Putin’s autocratic behavior. Dat geschrift volgt na de publicaties over de Molukken.

542 Trailer ter inleiding van dat rapport over de Molukken.

Uitgave

Strekking

In eigen beheer

Eind december 1949 ondertekende Koningin Juliana, namens Nederland, en Mohammed Hatta, namens Indonesië, de overdracht van de soevereiniteit over Indonesië aan de op dat moment opgerichte Federatie van de Verenigde Staten van Indonesië. Vanaf januari 1950 begon President Soekarno met het ontmantelen van die federatie ten gunste van het oprichten van de centralistische Republiek Indonesië.  

Het was geen geheim dat dit de door Soekarno gewenste staatsvorm was, maar het voorstel van de kant van Nederland om te kiezen voor een federale staatsvorm werd door de Verenigde Naties gesteund. Soekarno bood geen tegenstand omdat hij ging voor slechts één zaak, namelijk de eigen soevereiniteit, waarna hij vrij spel zou hebben. Het motief van Nederland om de federale staatsvorm voor te stellen was gelegen in het feit dat de toenmalige Nederlandse politici nog verstand hadden van standaarden van federale staatsvorming waarvan de belangrijkste zijn de zorg voor gemeenschappelijke belangen van deelstaten en het behoud van de soevereiniteit van de deelnemende landen, regio’s of volken. In deze context was Nederland er alles aan gelegen om de soevereiniteit van het Molukse volk – woonachtig in Zuidoostelijk Indonesië - veilig te stellen in die federale staatsvorm. Toen Soekarno meteen vanaf januari 1950 begon met het ontmantelen van de federatie en top down alle volken onder zijn bereik in het centralistische keurslijf begon te wringen, met alle geweld dat daarvoor nodig was, riepen de Molukken op 15 april 1950 hun eigen onafhankelijke, soevereine staat uit. En daarna begon een vrijheidsstrijd die pas eindigde met de moord op de leider van die strijd, dr. Chris Soumokil, op 12 april 1966. De ontmanteling van de federatie vond in 1950 plaats onder stilzwijgende goedkeuring van een VN-commissie die de soevereiniteitsoverdracht moest begeleiden. Het protest van Nederland tegen deze gang van zaken stond onder druk van de wens om samen met Indonesië een Economische Unie te vormen. Dat was voor Nederland toch belangrijker dan de soevereiniteit van de Molukken. Maar zoals Soekarno iedereen had opgelicht met zijn instemming om een federaal Indonesië te stichten zo zette hij ook het proces om te komen tot een Economische Unie stop.

Op 15 augustus 1950 was Soekarno klaar met het ontbinden van de federatie en richtte hij de centralistische Republiek Indonesië op. De Molukken vestigden in Nederlandse ballingschap een eigen regering, de RMS, en streven tot op heden tevergeefs naar gerechtigheid conform de federale constitutie: de optie om zelf te mogen kiezen voor een eigen soevereine staat binnen de federatie. 

De Trailer geeft alvast een ontluisterend beeld van het politiek opportunisme van de pas opgericht VN, die ongeacht de belangen van vrije volken binnen Indonesië hoe dan ook het grootste moslim land binnen de VN wilde hengelen. Zo trad Indonesie in september 1950 als lid 60 toe tot de VN.

Na de Trailer kunt u de Nederlandse en de Engelse versies van ons onderzoek bestuderen.

543 Van Cold Case naar Hot Case. Waarom en hoe de Verenigde Naties het Molukse volk kunnen en moeten bevrijden.

Uitgave


Strekking

Federalism for Peace Foundation, 20 april 2020. De werkzaamheden van deze stichting zijn Inmiddels gestaakt.

Nederlandse versie van een rapport, opgesteld door Leo Klinkers en Peter Hovens voor de UN Commissie voor de Mensenrechten, waarin wordt geanalyseerd waarom en hoe President Soekarno tussen eind december 1949 en 15 augustus 1950 in flagrante strijd met de federale constitutie van de Verenigde Staten van Indonesië en in strijd met het internationale recht, de federatie opblies en het volk van de Molukken bezette, onderdrukte en uitbuitte. Tot op heden.

544 From Cold Case to Hot Case. Why and How the United Nations Can and Must Free the Moluccan People.

Uitgave

Strekking

Federalism for Peace Foundation, 20 april 2020.

Dit is de Engelse versie van het rapport, opgesteld door Leo Klinkers en Peter Hovens voor de UN Commissie voor de Mensenrechten, waarin wordt geanalyseerd waarom en hoe President Soekarno tussen eind december 1949 en 15 augustus 1950 in flagrante strijd met de federale constitutie van de Verenigde Staten van Indonesië en in strijd met het internationale recht, de federatie opblies en het volk van de Molukken bezette, onderdrukte en uitbuitte. Tot op heden.

545 Actieboek voor de verbetering van de leefbaarheid in de Molukse wijk Berkenoord 2 in Vaassen, gemeente Epe.

Uitgave

Strekking

In eigen beheer, omstreeks 1999.

Dit is een onderdeel van het project – in opdracht van het Ministerie Grote Steden- en Integratiebeleid om de onrust en onlust binnen het Molukse woonoord in Vaassen (EPE) te kalmeren en deze Molukse wijk beter te integreren binnen de gemeente. Het was een van mijn favoriete projecten.

546 Soevereine Molukken.

Uitgave

Strekking

In eigen beheer, ±2000.

Een beschouwing van de manier waarop Indonesië de soevereiniteit van de Molukken vernietigde door bezetting, onderdrukking en uitbuiting. Co-auteur Bob Manusama. Is een uitvloeisel van het project om het Molukse woonoord in Vaassen (weer) vreedzaam te laten samenleven met de rest van de bevolking. 

547 Unitary Aspects of Centripetal and Centrifugal Federations and the Source of Putin’s autocratic behavior.

Uitgave

Strekking

The Making of the Constitution for ‘The Federated States of Europe’ (Iustitia Scripta 2022).

Dit is een van de veertien essays in het boek The Making of the Constitution for ‘The Federated States of Europe’ ter nadere toelichting op elementen in de Memorie van Toelichting op de federale constitutie voor Europa in het boek. In die context bespreek ik een handvol niet-correcte aspecten van de federale constitutie van Rusland die Poetin vrij spel geven om alles te doen wat naar constitutioneel recht verboden is.